bedrijfsinformatie

MSD lanceert DirectDocs: medisch onderbouwde antwoorden op social media

November 11, 2025

Share this article

Facebook icon

.st0{fill:#00857C;} X icon

Linkedin icon

Email icon

Haarlem, 11 november 2025 — MSD Nederland introduceert DirectDocs, een nieuw initiatief op TikTok en Instagram waarin gynaecologen prof. dr. Ruud Bekkers en dr. Jacolien van der Marel korte, heldere video’s maken om feiten en fabels over gezondheid te scheiden. 

De eerste reeks is gericht op veelvoorkomende vragen over HPV en vaccinatie, waaronder de trend op social media waarin jongeren beweren dat HPV-vaccinatie niet nodig is (of niet gegeven moet worden aan kinderen), omdat ze nog niet seksueel actief zijn of omdat vaccinatie overbodig zou zijn.

Onderzoek van het Commissariaat voor de Media toont aan dat jongeren social media als primaire bron van nieuws en informatie gebruiken. Juist daarom wil MSD op deze kanalen betrouwbare inzichten bieden van gynaecologen en andere medische experts en voorkomen dat jongeren uitsluitend door influencers worden voorgelicht.

DirectDocs biedt een krachtig en betrouwbaar tegengeluid tegen misleidende medische informatie online en beantwoordt – laagdrempelig – veelvoorkomende vragen. De content is gericht op preventie van ziekte, met begrijpelijke uitleg en fact checking door medische experts. Het format is geïnspireerd door Dokters Vandaag, waar vooraanstaande artsen via korte video’s hun kennis delen en vragen van kijkers beantwoorden.

“Desinformatie over gezondheid kan echte schade veroorzaken. Met DirectDocs brengen we betrouwbare, begrijpelijke informatie naar de plek waar mensen die zoeken: hun social media feeds”, zegt Joep Meeuwissen van MSD Nederland. De content wordt onafhankelijk ontwikkeld, met financiële ondersteuning van MSD. “Door veelvoorkomende vragen centraal te stellen, maken we medische kennis toegankelijk en relevant.”

DirectDocs is te vinden op TikTok en Instagram via @DirectDocs. Wekelijks verschijnen nieuwe video’s.