“Met het Digital Logistics Program kunnen we ons werk nóg efficienter en duurzamer doen”
Het is 70 jaar geleden dat MSD voet zetten op Nederlandse bodem. Inmiddels werken we met zo’n 5.000 collega’s elke dag aan de gezondheid van mens en dier. We zijn van grote positieve invloed op het leven van patienten, de Nederlandse samenleving en de economie. Bovendien maken we impact vanuit Nederland over grenzen heen: onze geneesmiddelen gaan de hele wereld over en dragen bij aan het leven van mensen in meer dan 140 landen. Bijzondere verhalen over verleden, heden en toekomst maken dit alles tastbaar. Zoals dat van Ruud van der Geer, die als Associate Director Supply Chain betrokken was bij een bijzonder droneproject en nu druk is met een spannende spin-off daarvan die een belangrijke stempel op de toekomst kan drukken.
Al ruim twintig jaar werkt Ruud voor MSD: hij kwam binnen bij Packaging Engineering – toen nog voor Animal Health in Haarlem – en rolde daarna door naar vaccins, waar hij zich onder meer ging richten op de distributie daarvan. Toen deze baan voorbijkwam, twijfelde Ruud geen moment. Het gaat over lucht-, oceaan- en vrachtvervoer in combinatie met mijn achtergrond in verpakkingsontwerp en dat waren terugkerende onderdelen van mijn jongensdromen. “Wij zorgen ervoor dat patiënten toegang hebben tot onze geneesmiddelen en vaccins. Door te bepalen hoe we het beste onze producten kunnen verschepen zodat ze daar terechtkomen waar ze nodig zijn, op tijd in in de juiste conditie. Ook bieden we support voor alle distributiecentra en sites bij het klaarmaken van de producten voor transport. Mensen vergeten vaak dat een groot deel van ons werk zich afspeelt buíten het hek. De nadruk ligt op produceren en verpakken – heel belangrijk uiteraard – maar zonder logistiek doen we dat in feite allemaal voor niks.”
Piraten in de Rode Zee
“Op een aantal markten gaat dat wat wij doen heel makkelijk. Neem België. Maar we werken ook aan toegang op markten waar het moeilijker gaat. Zoals een zending naar Dominica, een land in het Caribisch gebied. Hier gaan simpelweg geen vluchten naartoe. Hoe zet je de logisitiek op voor zo’n land? Daarnaast moeten we kunnen anticiperen op geopolitieke problemen, zoals piraten in de Rode Zee, een boot die tegen een brug vaart of een kanaal dat droog komt te staan. En we moeten een antwoord klaar hebben in geval van een ramp, zoals een orkaan, een aardbeving of een ziekteuitbraak. In al dit soort situaties moeten mensen die afhankelijk zijn van onze geneesmiddelen of vaccins, deze gewoon blijven ontvangen. Ze moeten op MSD kunnen rekenen, zo simpel is het.”
Drones naar rampgebieden
De oplossingen die uit de koker van Supply Chain komen zijn vaak slim, innovatief en creatief. Zoals het zogenaamde ‘droneproject’, dat in 2013 ontstond als antwoord op de noodzaak om ook mensen zonder toegang tot essentiële medicatie toegang te kunnen bieden, waarbij temperatuur en locatie kritisch zijn. “In Nederland werkte ik langere tijd aan de ontwikkeling van zogenoemde Skypods; een container waarmee we individuele geneesmiddelverpakkingen kunnen versturen, onder de juiste gekoelde condities en met de mogelijkheid het transport precies kunnen volgen en de kwaliteit continu kunnen waarborgen. Deze technologieën gingen we daarna testen in combinatie met het razendsnelle en zeer efficiënte vervoer per drone. We konden op deze manier mensen bereiken die getroffen waren door natuurrampen of simpelweg anders afgesloten waren van de wereld.”
Te warme zending
Ruud en zijn team bleven tests doen met de drones, die een afstand van 100 kilometer kunnen afleggen. “Toen het vervoer per drone eenmaal op de rit was, merkten we dat het niet stopt op het moment dat de drone wegvliegt. Gaat de zending goed, werkt de drone naar behoren, stijgt de temperatuur niet boven het maximaal toegestane niveau uit? Met een goed werkend drone-systeem op de rit, merkten we dat we behoefte hadden aan overzicht en controle.” En zo ontstond uit het droneproject weer een volgend, uitdagend project: het Digital Logistics Program (DLP). Ruud: “We wilden graag real time monitoring van onze zendingen, plus een interventieprogramma hierop. Een seintje als er iets mis gaat met onze zending. Als een zending het maximaal aantal graden celcius overstijgt bijvoorbeeld.”
Noodzending van Japan naar Duitsland
De enorme toegevoegde waarde van het DLP werd niet lang geleden heel duidelijk zichtbaar. “Tijdens de COVID-pandemie ging de hele wereld op slot maar op ons platform zagen we de wereldwijde impact van de lockdowns op onze shipments. Live zagen we waar onze zendingen waren, waar de problemen zaten en hoe we ze alsnog konden laten aankomen zonder een hele supply chain op te zetten. Zo konden we noodzendingen regelen van Japan naar Duitsland, toen er een overschot in Japan lag terwijl Duitsland erom zat te springen.”
Minder waste
Ruud ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet. “We staan voor grote uitdagingen. Vergrijzing, klimaat, geopolitieke verschuivingen. Allerlei ontwikkelingen waarop we adequaat moeten reageren. Met onze focus op innovatie en ontwikkeling van de supply chain, kunnen we daar een belangrijke bijdrage aan leveren. De grootste winst ligt daar waar we de supply chain efficiënt en binnen budget kunnen inrichten. Ik denk dat we vooral moeten gaan kijken naar afval. Hoe kunnen we onze technieken zo toepassen, dan je kunt voorkomen dat je een product moet weggooien? Hoe kunnen we waarborgen dat dure medicijnen onder de juiste omstandigheden vervoerd worden, bij de juiste patiënt aankomen en niet in de afvalbak belanden omdat ze onderweg bijvoorbeeld te warm geworden zijn? Ik ben klaar voor een toekomst waarin we met mooie antwoorden komen op deze vragen!”