bedrijfsinformatie

Compleet veranderde arbeidsmarkt biedt óók kansen

August 23, 2022

Share this article

Facebook icon

.st0{fill:#00857C;} Twitter icon

Linkedin icon

Email icon

Onlangs presenteerde het CBS haar nieuwste arbeidsmarktcijfers. Daaruit bleek, niet verrassend, dat de spanning op de arbeidsmarkt nog verder is opgelopen. De aantallen vacatures en banen staan nu op recordhoogte, terwijl het aantal werklozen de laagste stand heeft bereikt sinds 2003. Stonden er in het eerste kwartaal van 2022 nog 133 vacatures tegenover elke 100 werklozen, in het tweede kwartaal was dat opgelopen tot 143 per 100, aldus het CBS.[1]

Heb je in je werk te maken met de werving & selectie van nieuw personeel? En worstel je nu al, net als al die bedrijven die er het nieuws mee halen, met de krapte op de arbeidsmarkt? Zet je dan maar schrap, dit is nog maar het begin. Riemen vast, je betreedt de komende tijd de spannendste achtbaan waar je ooit in hebt gezeten. Ben jij er klaar voor?

Door vergrijzing én doordat minder starters de arbeidsmarkt betreden (‘ontgroening’) krimpt de werkende bevolking in Europa tot 2050 naar verwachting met maar liefst 95 miljoen mensen[2]. Daarnaast kijken de werknemers van vandaag en morgen heel anders naar werk dan die van gisteren. Ze willen minder werken, flexibeler werken, betekenisvoller werken. En werkenden willen zich als een vis in het water voelen: hun persoonlijke waarden moeten overeenkomen met de kernwaarden van het bedrijf waarvoor ze werken.

Tel je dat op bij alle razendsnelle, vaak nauwelijks te bevatten, technologische ontwikkelingen en de impact van de pandemie -denk aan hybride of volledig remote werken- dan is de conclusie helder: de arbeidsmarkt is compleet en voorgoed veranderd. Om als werkgever succesvol te blijven op die markt is extreem uitdagend. Is dat erg? Ik vind van niet. Ik vind achtbanen (lees: uitdagingen) leuk. Maar één ding is zeker: recruiters, managers én de bedrijven waarvoor ze werken moeten meeveranderen. Niet straks, maar nu!

Modern werven

Bij MSD hebben we dit jaar al ruim 500 vacatures ingevuld. Mooi werk, maar dat moet ook. We zijn immers het grootste geneesmiddelenbedrijf van Nederland en ontwikkelen, produceren, verpakken en distribueren geneesmiddelen en vaccins voor miljarden mensen en dieren wereldwijd. Bedenk eens wat een verantwoordelijkheid dat is, óók qua personeelsbeleid.

Een te grote vraag met een te klein aanbod maakt de puzzel uitdagend, zeker ook voor MSD. Toch zijn we al volop bezig om ‘m te leggen. Immers: ‘je moet het dak repareren als de zon schijnt’. Het zijn ingewikkelde, maar ook veelbelovende puzzelstukjes. Bijvoorbeeld het kijken naar potentie in plaats van ervaring, naar parttimers in plaats van de ideale fulltimer, naar werkstudenten, het anders inrichten van werk, enzovoort. Zo’n compleet veranderde arbeidsmarkt biedt dus ook kansen om je als werkgever te onderscheiden van de concurrentie. Extern en intern kunnen we het verschil maken door moderner te werven.

Staar je niet blind op CV’s

Hoe ziet ‘modern recruitment’ eruit? Daar kan ik je veel meer over vertellen, maar ik zal het hier kort houden door een paar MSD-voorbeelden te noemen. Bij de externe werving van kandidaten maken we gebruik van nog nauwelijks betreden digitale paden. Zie bijvoorbeeld onze recruitment-website www.mooiwerkmsd.nl voor een interactief kijkje achter de schermen op onze locaties. Of ontdek onze nieuwe wervingscampagne* waarin medewerkers, onder meer via vlogs, de hoofdrol spelen. We zetten ook gamification in om potentiële kandidaten te laten onderzoeken of ze een match met MSD zouden kunnen zijn. Via ‘serious games’ kun je veel meer te weten komen over werkvoorkeuren dan via een CV.  We hebben een eigen game ontwikkeld, en werken daarbij samen met gespecialiseerde partners om goede matches te maken.

Intern is onze boodschap aan managers: staar je niet meer blind op CV’s, dat is echt niet meer van deze tijd. Verdiep je in plaats daarvan meer in profielen, in iemands skills, potentie en persoonlijkheid. Kom ook niet meer aan met een ouderwetse vacaturetekst met een droge opsomming van functie-eisen. En hou ook niet persé vast aan functie-eisen zoals die altijd hebben gegolden. Wees creatief, experimenteer, help elkaar!

Op de goede weg

Tegelijkertijd moet MSD als geheel doorgroeien en ‘het goede doen’. Lukt dat, dan blijven we duurzaam aantrekkelijk als werkgever. Het goede doen wil in dit kader zeggen: concurrerende primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden behouden, maar daarnaast ook (veel) verder kijken. Werk maken van diversiteit & inclusie. Een in alle opzichten veilige werkomgeving bieden. Transparant, maatschappelijk verantwoord en klimaatbewust ondernemen. Trouw blijven aan onze betekenisvolle missie om levens te redden en te verbeteren.

Veranderen is altijd lastig en het voltooien van de puzzel kost zeker nog meer tijd. Twee stapjes vooruit, één stapje terug. Maar we zitten bij MSD volgens mij op de goede weg. De cijfers bewijzen het, alle neuzen staan dezelfde kant op, we omarmen digitalisering en onze managers begrijpen het belang al voordat het water hen aan de lippen staat. Laat maar komen, die achtbaan!

Bianca Leuering

Associate Director Global Talent Acquisition Benelux, Nordics & Baltics

*Bekijk het profiel van Bianca op LinkedIn voor een voorbeeld van de campagne.

[1] Spanning op de arbeidsmarkt loopt verder op (cbs.nl)
[2] Hoeveel zorgen moeten we ons werkelijk maken over de arbeidsmarkt in 2030? – Werf& (werf-en.nl)