‘Black ops’ maken van het Albert Schweitzer het meest innovatieve ziekenhuis
Om er voor te zorgen dat het Albert Schweitzer Ziekenhuis (ASZ) in 2020 tot de meest innovatieve ziekenhuizen behoort, is voormalige Social Media adviseur van de afdeling Communicatie Ralph Bouman aangesteld om die innovatie binnen het ziekenhuis aan te gaan jagen. Binnen het ziekenhuis, maar buiten de kaders en de protocollen van de organisatie. Ralph werkt vanuit het startup-model zoals dat in het bedrijfsleven wel meer gebeurt. Deze aparte operaties van Ralph en zijn team worden ‘Black Ops’ genoemd.
Ralph legt direct verantwoording af aan de Raad van Bestuur. ‘Ik had Ralph kunnen toevoegen aan de innovatie-afdeling maar daar zou de innovatie niet tot stand komen. Dan was het niks geworden’, zegt Peter van der Meer, bestuurzvoorzitter van het ASZ.
Om Ralph Bouman heen werd een innovatieteam van drie enthousiaste mensen gezet. Het ASZ met locaties in Dordrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht barst van de goede ideeën. Aan hen de taak om volgend jaar in elk geval twee voorbeelden van innovaties te realiseren die de zorg fundamenteel veranderen en tegelijk de buzz van innovatie tot leven te wekken en gaande te houden. Van der Meer: ‘In het verleden is beeldbellen tegengehouden door de mores van de maatschap. Nu gebruiken we in plaats van WhatsApp, Siilo omdat dat veiliger is. Whatsapp is eigenlijk een datalek zodra patiëntgegevens worden verstuurd.’ Er zijn ook nog steeds dingen die niet lukken: een apparaat dat binnen een minuut boezemfibrilleren aantoont heeft weliswaar een prijs gewonnen, maar wordt nog zeer weinig gebruikt.
Het is belangrijk om het innovatieteam de macht te geven om iets te doorbreken in de instelling. Het is echt gruwelijk moeilijk.’ Daarom valt Ralph direct onder de bestuurder. Verder is van belang dat het ziekenhuis een meerjarenafspraak heeft kunnen maken met verzekeraar VGZ. Van der Meer: ‘We moeten tijd hebben om iets te doorbreken. Dan pas kun je alle projecten op elkaar afstemmen. Samen willen we de strategie uitleggen. Deze aanpak past binnen Zorg van Waarde.’
Lees het hele verhaal in ons eMagazine
‘Van weerstand naar een bak energie’
Sjoerd Niehof, klinisch Fysicus en lid stafbestuur van het Maasstad Ziekenhuis, wil terug naar de doelen van innovatie: ‘Heel veel organisaties innoveren om te innoveren. We hebben allemaal uitdagingen, maar om betere en efficiëntere zorg te leveren moet je innoveren.’
In het Maasstad Ziekenhuis lag de afdeling ICT dwars, dus Niehof wilde verantwoordelijk worden voor wat hij deed en kwam in het stafbestuur. Nu heeft hij een goede samenwerking met externe partners als Philips en ontwikkelt hij onder meer een slimme pleister die veel onderzoek overbodig maakt. ‘Ik moest me eraan verbinden en ben het gewoon gaan doen, ondanks de weerstand.’ Innoveren kost volgens Niehof niet perse meer geld, het geld wordt anders ingezet. Een deel van ieders tijd gaat nu naar vernieuwen. ‘Een radioloog die ineens iets nieuws mag doen krijgt een bak energie’.
Het ziekenhuis zorgt voor de voorwaarden: een loket waar je je plan kunt indienen op een half A4, ondersteuning, toezicht op veiligheid en regelgeving. Een enthousiasteling kan het team over de brug helpen. Er lopen inmiddels een paar initiatieven. ‘Deze manier van onderop duurt wel langer, maar het geeft mensen wel de kans om hun eigen ideeën uit te proberen.’
Lees het hele verhaal over of er een recept is voor innovatie in ons eMagazine
‘Van onzinnige zorg naar zinnige zorg en de geïnformeerde patiënt’
Ziekenhuis Sint Jansdal in Harderwijk wist dat er iets moest veranderen om te overleven. Ze wilden de eigen werkwijze eens goed tegen het licht houden. Het ziekenhuis heeft een tijd van veel discussie met de zorgverzekeraar achter de rug, een nieuw bestuur en een nieuw EPD (Epic). Mooie voorwaarden voor verandering en innovatie van de zorg. Het ziekenhuis wilde de zorg klaarmaken voor de digitale toekomst en uitzoeken of alle zorg zinnig was voor de patiënt.
Bart Kokee, Zorginkoper Medisch Specialistische Zorg van zorgverzekeraar VGZ: ‘Wij wilden een driejarige afspraak met het ziekenhuis maken om maximaal te kunnen inzetten op de transitie zonder direct financieel risico.’
‘Je wilt geen onzinnige zorg, maar wat is zinnige zorg? Daar zijn inmiddels wat voorbeelden van. Een beter geïnformeerde patiënt kiest minder vaak voor een operatie en is tevredener over de behandeling. Een arts zet de operatie nog wel eens door omdat hij het te risicovol vindt om niet te opereren. Niet opereren is overigens niet altijd een risico. Aandacht leidt ook bij de huisarts tot betere zorg: een keer een digitaal consult is beter dan drie keer bellen.
Je kunt de OK zo inrichten dat je mensen ’s avonds weer naar huis kunt sturen in plaats van een nacht laat blijven. Dat betekent bijvoorbeeld dat je galblaasoperaties ’s ochtends inplant. ‘Als zorgverzekeraar willen we niet op de stoel van de arts gaan zitten’, benadrukt Kokee. ‘Wij nemen puur het financiële risico van de transitie weg’. Het Sint Jansdal maakt nu andere afspraken met specialisten. Ze kijken hoe ze de kosten per behandeling voor het ziekenhuis kunnen reduceren in plaats van naar vergoeding per verrichting. ‘Dat levert een betere prikkel op dan betalen per verrichting. Zo’n verandering kost tijd en dat willen we stimuleren.’
Lees het hele artikel in ons eMagazine