“Onze verantwoordelijkheid houdt niet op bij de voordeur van de patiënt”

Houdt onze verantwoordelijkheid op als de patiënt ons geneesmiddel in ontvangst neemt? Frederik van der Heijden vindt van niet. Hij werkte bijna twee jaar full-time aan een bijzonder idee: patiënten helpen om gekoelde medicijnen thuis op een goede manier te bewaren, zodat ze hun effectiviteit niet verliezen.

Frederik van der Heijden werkt inmiddels negen jaar bij MSD, in verschillende sales- en marketingfuncties. Op zijn huidige plek houdt hij zich bezig met de vraag hoe MSD extra waarde kan toevoegen aan geneesmiddelen. “Welke extra ondersteuning hebben artsen en patiënten nodig, en wat kunnen wij daarin betekenen? Uiteindelijk gaat het ons niet alleen om het verkopen van geneesmiddelen: we willen net als de zorgverlener en patiënt dat ze maximaal effect hebben en écht verschil maken in iemands leven.”

Al gauw kwam Frederik een knelpunt op het spoor, en wel heel dicht bij huis. “Mijn vader heeft een chronische ziekte en gebruikt een geneesmiddel dat gekoeld bewaard moet worden. Dat doet hij net als iedereen thuis in de koelkast. Maar de temperatuur in die koelkast was te laag, waardoor de medicijnen deels bevroren. Daarmee verliezen ze mogelijk hun werking, wat gevolgen kan hebben voor de effectiviteit van de behandeling. In dat geval gebruik je geneesmiddelen eigenlijk voor niks: heel frustrerend voor de patiënt zelf, en bovendien een verspilling.”

Hij kende onderzoeksrapporten die aangaven dat veel patiënten medicijnen thuis te warm of te koud bewaarden. “Maar het zo dicht bij huis te zien misgaan, gaf zo’n schokkend cijfer extra impact. Dus ik ben gaan nadenken over hoe we dat zouden kunnen oplossen. Bij MSD doen we enorm veel moeite om een geneesmiddel van productie tot transport en opslag continu onder perfecte omstandigheden te bewaren. Waarom zou die zorgvuldigheid later in het traject wegvallen, als de geneesmiddelen bij de patiënt thuis zijn?”

De oplossing die Frederik bedacht: elke individuele verpakking voorzien van een sensor. Die registreert continu de omgevingstemperatuur maar ook het moment waarop de verpakking geopend wordt. Via een speciale router kan de apotheek op afstand monitoren of het medicijn juist bewaard wordt en op tijd geopend wordt. “Zo houden we samen niet alleen grip op de bewaarcondities maar ook op de therapietrouw.”

Het idee werd getest, in samenwerking met het academisch ziekenhuis Maastricht. “Zo kwamen we erachter dat een sensor alleen niet voldoende is. Het kan zelfs onrust en angst bij patiënten creëren. Dus we zijn nog een stap verder gegaan en hebben een aparte mini-cooler ontwikkeld waarin de medicatie bij patiënten thuis bewaard kan worden. Daar reageerden patiënten heel positief op: het geeft ze een veilig, rustig gevoel.”

Met deze totaaloplossing – CALM genaamd – wil MSD een rechtstreekse bijdrage leveren aan het voorkomen van verspilling. “Dankzij de sensor kunnen we aantonen of een verpakking aangebroken is, waarmee inzicht verkregen kan worden in de mate van therapietrouw. Ook is het mogelijk om de bewaarcondities uit te lezen om te checken of de medicatie altijd onder de juiste omstandigheden bewaard gebleven is”.

CALM  wordt inmiddels bij honderden patiënten van meer dan tien ziekenhuizen ingezet. Frederik is er met recht trots op. “Het geeft sowieso al veel voldoening om in je werk bezig te zijn met geneesmiddelen die een impact op iemands leven hebben. Dat ik op deze manier een extra bijdrage heb kunnen leveren aan de effectiviteit van geneesmiddelen én aan het voorkomen van verspilling is heel speciaal.”

Frederik van der Heijden werkt als Director Digital, Healthcare Solutions and Business Services bij MSD.

Bekijk het verhaal van Frederik ook in onze corporate video via ons YouTube kanaal.